Om du arbetar med webbdesign, eller kommer att göra det i framtiden, kommer du att stöta på frågan om hur man kan öka konverteringsgraden på en sajt. Konvertering handlar om att få besökarna på en sida att göra det man vill att de ska göra: skriva upp sig för ett nyhetsbrev, läsa viktig information, anmäla sig som medlemmar till en organisation eller helt enkelt köpa någonting från en webbshop. Allt detta går att mäta, det vanligaste sättet är att man använder sig av Google Analytics, som är en gratistjänst för detta ändamål.

Det finns även några extremt enkla tips som man kan använda sig av för högre konverteringsgrad.  Fastän, eller kanske just eftersom, de är så enkla så händer det att folk missar dem. Det bör man dock inte göra. Tänk alltså på följande:

  • Se till att företagets eller organisationens telefonnummer är synligt på sajten.
  • Se till att språket på sajten är korrekt. Inga stavfel eller grammatiska fel.
  • Visa tydligt vad produkterna kostar, och hur mycket man får betala för frakten.
  • Skapa en sida med rubriken ”Om oss”. Kunder måste känna sig trygga med en sajt för att handla där.
  • Se till att alla länkar är tydligt identifierbara som länkar.

Det finns egentligen mycket mer att säga om konvertering. Den som tycker att det verkar komplicerat kan få hjälp med detta av ett företag som www.conversionista.se.

 
 
 
Kontakt: info@booyaka.se.