E-handeln har blivit allt mer populär i Sverige och den växer för varje år. En bransch inom e-handeln som växer nästan allra mest är livsmedelsbranschen. En rad aktörer erbjuder sina kunder att beställa mat hem till dörren och snart kan även de stora aktörerna ge sig in i leken.

7983352-shopping-basket-and-groceries-isolated-on-white

I Svenska Dagbladet rapporterar man att matförsäljningen på nätet växer och att man i branschen tror sig stå inför ett genombrott vad gäller detta. Det absolut största företaget som säljer livsmedel på nätet är Mathem, som förra året omsatte 447 miljoner kronor. Mathem gjorde därmed en fördubbling i intäkter jämfört med året innan. Och även resten av branschen växte med över 60 procent förra året. Forskare tror dock att det enda sättet för matvaruhandeln på nätet att explodera är om stora aktörer som Ica eller Axfood börjar satsa på det mer och ser det som något viktigt.

Större lokaler, personal och kylmöjligheter

Huruvida e-handeln av mat får ett riktigt genombrott eller inte återstår att se, klart är i alla fall att många aktörer satsar på det och att allt fler kunder köper sin mat via nätet. Men hur gör man då för att kunna satsa på att sälja mat på nätet? Till att börja med behövs ett stor lagerutrymme där all mat kan förvaras innan den skickas ut till kunder. Mathem, som är den största aktören just nu, har till exempel fått flytta från en gammal Willys-butik på 4 000 kvadratmeter, till Carlsbergs tidigare lokaler på 19 000 kvadratmeter, rapporterar Dagens Nyheter. Något annat som självklart behövs för att lyckas med att sälja mat på nätet är personal som packar varorna. Alla personal får gärna vara utrustad med en handdator som de kan läsa alla beställningar i och packa varorna rätt. Sedan behövs det förstås investeras i kyllådor och kylbilar som kan hålla maten kall när den levereras till kunderna.

Annonsering och betalning 726068-shopping-opportunities

Men det krävs inte bara en massa fysiska saker som lager och personal för att lyckas med e-handel. Självklart behövs en bra marknadsföringsstrategi och så vidare. Här kommer några tips på en del saker man behöver göra för att kunna starta upp ett framgångsrikt e-handelsföretag:

  • Hålla koll på annonseringskostnaderna. Har man inte koll på dessa kan de lätt springa iväg i kostnad och man behöver även ha pengar till produktion, service och leverans. Har man räknat ut hur stort kostnadsutrymme man har, vet man hur mycket man kan avsätta till annonsering.
  • Tänka på att anpassa sajten till mobilen. Allt mer e-handel sker nämligen i mobilen och inom en snar framtid kommer mer än hälften av köpen och trafiken att komma från mobila enheter. Se alltså till att sajten är responsiv och fungerar på alla plattformar.
  • Erbjuda fler en ett betalsätt. Konsumenter i Sverige vill kunna betala både via kort och via faktura. Ju fler betalningsmetoder man kan erbjuda, desto bättre är det för försäljningen. Antingen kan man som företag sköta fakturahanteringen själva eller så kan man lägga ut den på så kallad factoring. För att lära känna kunderna och deras köp- och betalbeteenden är det dock rekommenderat att sköta fakturahanteringen själv. Läs mer.
 
 
 
Kontakt: info@booyaka.se.