Som företag kan det vara svårt att veta hur man ska marknadsföra sig, oftast har man en utbildning i ekonomi eller handel och har ett säljtänk men inte marknadsföringstänk. Det är inte samma sak och de två går visserligen hand i hand då de har samma agenda, att sälja mer. Men marknadsföring har en del i sig som säljandet inte har, att skapa en strategi och sälja en bild av varumärket. Oftast säljs en produkt, och detta bra. Men problem kan uppstå i att känna sitt företag och ha en gemensam bild som utgör ett mål för marknadsföringen.

Marknadsmixen försvinner

skaka händerFör marknadsförare av den traditionella skolan har kört stenhårt på vad som kallas för marknadsmixen. Denna innefattar 4P:n som man jobbar efter: price, product, place, promotion. Den amerikanske marknaden har fortfarande denna som huvudinriktning på sin marknadsföring, men den svenska marknaden börjar nu förändra sitt sätt att arbeta med sina kunder. Det handlar istället om relationer och relationsmarknadsföring, eller som professorn Gummesson kallar den från 4P till 30R. I och med att de sociala medierna har tagit världen med storm så krävs också en ny approach till kunderna. En mer inriktning på att skapa relationer med sina kunder som i sin tur engagerar sig i ditt varumärke har visat sig väldigt effektivt.

Ta hjälp utifrån

Även fast man vet hur man ska marknadsföra sig enligt dagens normer så är det svårt att lägga upp en strategi som känns rätt för sitt företag. Därför krävs det att man ser över möjligheten att ta hjälp av en reklambyrå. Dessa kan hjälpa dig både med en strategi och utförandet tillsammans med er. Ett tips om ni befinner er i Stockholm är att ta kontakt med http://kontrapunkt.se/ som har lång erfarenhet av att hjälpa företag och organisationer med deras marknadsföring.

 
 
 
Kontakt: info@booyaka.se.