Marknaden för reklam och marknadsföring fullkomligt svämmar över, och för att lyckas gäller det att göra sin egen grej, nå ut och inspireras av effektiv reklam. För hur vet man vad som fungerar, jo genom att kolla på vad andra har gjort och sedan göra sin egen grej av det. 

Marknadsföring via flera kanaler är det bästa, så se till att ta inspiration av olika effektiva och lyckade reklamkampanjer som andra ha gjort för att lyckas med ditt företags reklam. Ta hjälp av en duktig byrå och försök uppskatta hur stor er satsning ska vara. Här skriver vi om bra reklam i Sverige och vilka som kammat hem priser i 100-wattaren.

Reklampristagare att ha koll på

Att göra bra reklam själv handlar om att ha stor koll på marknaden för reklam. En bra sådan grej är att ha koll på dem som vinner priser. 100-wattaren är priser som delas ut varje år för årets effektivaste kommunikationsinsatser. Under 2017 hölls galan av duon Reneé Nyberg och David Hellenius, som annars är ett par också. Annonsören som fick mest priser var Ikea, och den byrå som fick flest var Åkestam och Holst. Andra byråer i toppen var Abby Priest samt Forsman och Bodenfors.

”100-wattaren arrangeras av intresseföreningen Sveriges Annonsörer och belönar ”kommunikation som fungerar”, det vill säga kommunikation som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Kommunikationens mål ska vara väl definierat och resultatet mätt”, skriver Dagens Media i en artikel.

Det finns många oliak priskategoreier inom 100-wattaren, några är bland annat Årets nytänk, Internationellt, Långsiktigt, Konsument Kampanj och Ideellt kampanj. Årets Nytänk vann Playing with fire/Trygg-Hansa/Prime med 100 watt, IKEA Retail Therapy/IKEA/Åkestam Holst NoA med 75 watt och Åland Index/Östersjöprojektet/Ålandsbanken/RBK med 50 watt. Läs mer i artikeln från Dagens Media nämnd ovan.

 
 
 
Kontakt: info@booyaka.se.