Oavsett vilken typ av företag eller arbetsplats man jobbar på så är det viktigt med organisation, ordning och bra hjälpmedel. Oavsett om man är ett företag med kunder, ett dagis med många barn eller ett stort sjukhus med hundratals patienter är det självklart viktigt med ett bra system för att hålla ordning på sina kunder, klienter eller patienters kontaktuppgifter, historik och så vidare.
 
Arbetskollegor framför dator

Nödvändiga hjälpmedel

Hjälpmedel på arbetsplatsen kan innebära många olika saker. Det kan vara ett CRM- eller säljstödsprogram, från ett företag som till exempel Upsales.com, som håller stenkoll på företagets alla kunder, deras kontaktuppgifter, orderhistorik, budget och så vidare.

Ett hjälpmedel för arbetsplatsen kan också handla om ett verktyg för projekthantering. Hur man i grupp arbetar med samma projekt på ett effektivt och välorganiserat sätt. När många olika personer ska arbeta i ett och samma projekt kan det lätt bli lite oorganiserat och kaotiskt. Många olika viljor, sätt att arbeta och syn på saker och ting gör att det lätt kan uppstå missförstånd eller osämja mellan parterna. En pedantiskt lagd person får lätt krupp på en person som är mindre välorganiserad, och vice versa. Att därför ha ett bra system eller program för just projekthantering gör att alla inblandade enkelt får en bra överblick över projektet. Vem har gjort vad, vad är kvar att göra, hur långt är det till deadline etcetera.

Att i perioder känna sig omotiverad inför sitt arbete är inget ovanligt eller konstigt. Som med allt annat i livet går känslorna för arbetet upp och ner. Att ta hjälp av en jobbcoach är ett bra verktyg och hjälp för den som behöver hitta tillbaka till motivationen och glöden. Om man som arbetsgivare märker av att stämningen på arbetsplatsen blivit försämrad kan man ta in en inspirerande föreläsare eller erbjuda just individuell coaching till sina anställda.

 
 
 
Kontakt: info@booyaka.se.